Saturday, January 13, 2018

Propagandaa...

Mikä?

Propagandalla yleensä tarkoitetaan (ei objektiivista) tietoa, jota jaetaan jonkun oman edun tai aatteen ajamiseksi. Propagandan tarkoitus on muuttaa ihmisten mielipiteitä ja tuntemuksia halutuista asioista. Yleistys "kaikki media on propagandaa" pitää nykypäivänä hieman liiankin hyvin paikkansa ja sanan negatiivinen sävy ei yleensä mene keneltäkään ohi. Ihmisten mielipiteiden muokkaus on aina ollut hallitsijoille tärkeä asia, joten ilmiönä propagandaa on tapahtunut jo ainakin siitä lähtien kun ihmiset hylkäsivät heimonsa ja siirtyivät suurempiin asutuskeskuksiin. 1600-luvun kirkon propagoinnin aikana ja pitkään sen jälkeen, sana "propaganda" tarkoitti lähinnä jonkin asian tuomista esiin ja sen levittämistä. Mutta 1900-luvun puolivälissä sana sai radikaalin käänteen, kun pelättyjen natsien propagandatoimisto tuotti väärää tietoa ja aiheutti kaikki natsien hirmuteot... paitsi että tämä oli liittoutuneiden propagandakoneiston (itse toimistoa lukuunottamatta) satuilua, jolla onnistuttiin kääntämään kaikki kansat Saksaa vastaan. Väite siitä, että Saksa hävisi sodan propagandan vuoksi, on hyvin perusteltu...

Nykyään valtamedia välttelee propaganda-sanan käyttöä, paitsi muiden medioiden mustamaalauksessa. Jenkit ja EU tuottaa oikeaa tietoa ja Venäjä pelkkää propagandaa trollitehtaissaan. Todellisuudessa informaatiosota maiden välillä on jatkunut radion ja liikkuvan kuvan keksimisen jälkeen ja vauhti on vain kiihtynyt. Vasta liikkuvan kuvan ja äänen yhdistelmä olohuoneessa antoi propagandisteille täydellisen keinon vaikuttaa massoihin - televisio on yksi parhaita, kuin myös huonoimpia keksintöjä ihmisen historiassa. Sitä ennen sanomalehti ja radio kertoivat "totuuden", mutta vasta televisio (ja myöhemmin internet) avasivat ihmisten kotiovet propagandistien vapaaseen rellestykseen. Ei siinä etteikö keinoja kansan manipulomiseen ollut aikaisemmin käytettävissä, mutta audiovisuaalisen esityksen läpäisykyky on huomattavasti suurempi kuin vaikka pelkän kirjoitetun sanan. Kirjoitetussa tekstissä ihminen voi palata taaksepäin vaikka sana kerrallaan ja funtsia joka kohdan erikseen, kun taas televisio ampuu viestin suoraan takaraivoon asti ja usein vielä täysin kyseenalaistamatta sanomaa - katsotaanhan siinä kuin naapurin ikkunasta sisään, eli kaikki tapahtuu juuri kuten näytetään.

Propagandan vaikutusta yksilöön ja yhteiskuntaan on tutkittu pitkään ja tulokset ovat olleet niin lupaavia, että propagandaan upotetaan vuosi vuodelta enemmän rahaa. Esimerkiksi ilmastopropagandaan käytetään arviolta 300 miljoonaa euroa vuosittain (Al Gore ja kumppanit), kun itse ilmaston suojeluun ei moisia summia liikene - ainoastaan tavallisilta ihmisiltä lypsetään rahaa ilmaston pelastamisen valheella. Informaation hankinta median kautta onkin nykyään hyvin haasteellista, koska lähes kaikkeen sekoitetaan mukaan propagandan keinoja saada se oma viesti uppoamaan. Uutisten ja valeuutisten eroa on vaikea huomata, koska niin usein melkeinpä kaikki uutislähteet sortuvat valehteluun. Faktan ja totuuden ero on kovin häilyvä nykypäivänä.


Miten?

Median keinot luoda propagandaa ovat moninaisia, niitä päivitetään jatkuvasti mutta niiden perustana on usein tutkittuja psykologian ilmiöitä. Yksinkertaisimmillaan ja jopa täysin ilman valehtelua, media kykenee propagoimaan asioita nostamalla ne esille kansan keskusteluihin, samalla kun muut asiat pimitetään. Toistamalla uudelleen ja uudelleen samaa viestiä, sen totuudenmukaisuus muuttuu entistä merkityksettömämmäksi - kun valhetta toistetaan riittävän usein, se muuttuu totuudeksi. Kun ihmiset jakavat somessa valtamedian uutisia, he vahvistavat joka kerta niiden uskottavuutta ja näkyvyyttä, ohjaten ihmisten keskusteluja ja usein myös ajattelutapoja valtamedian haluamaan suuntaan. Enempää ei voisi valtamedia pyytääkkään kuin ihmisten jakavan heidän propagandaansa?

Muita yleisiä propagandakeinoja on esimerkiksi rajoitetut vuodot, missä julkisuuteen päästetään jostain tieto"vuodosta" (usein tahallinen lipsautus) tarkkaan valittuja osia. Kieputtamisen mestarit eli spindoctorit taas osaavat myydä minkä tahansa asian vaikka päinvastaisena asiana. Valtamedian propagandistit, joita usein journalisteiksi virheellisesti kutsutaan, kopioivat kiltisti kieputetut tarinat kansalle sopivassa muodossa. Sirpaloitua informaatiota taas ei juuri kukaan saa kasattua kun mukana on runsaasti joka suunnalta mukaan sotkettavaa disinformaatiota. Haitallisten asioiden hivuttaminen osaksi yhteiskuntaa sujuu myös kätevästi propagandan avulla kun halutaan esimerkiksi normalisoida jokin itseaiheutettu ongelma. Jos taas halutaan hienovaraisemmin hoitaa asiat, voidaan ihmisiä tönäistä oikeaan suuntaan ja tarkkailla tilannetta tarkasti uusien ohjausliikkeiden optimointia varten. Keinoja on toki vielä paljon enemmänkin, mutta yllä annetuista esimerkeistä saa jo hieman kuvaa kuinka monipuolista propagandaa meille oikein tarjoillaan.

Suuret mediatalot omistavat nykyään valtaosan maailman eri medioista. Ennen pienet paikalliset toimijat saattoivat jakaa tietoa paikkakuntalaisille, mutta nykyään kaikki valtamedian toimijat ovat samojen narujen päässä. Jos uutiset eri kanavilta kuulostavat kovin samalta, se johtuu siitä että kyseessä on sama lähde mutta vain hieman muunneltuna ulosantina. Suurissa tapahtumissa, jotka median mukaan koskettavat koko maailmaa, on sama narratiivi kaikissa länsimaissa. Toki ei se Venäjän tai muiden maiden media yhtään sen rehellisempi ole toimissaan, heillä vaan on eri sanoma kerrottavana. Jokaisen omasta mediakuplasta katsottuna maailma näyttää vastapuolella niin kovin uhkaavalta. Siksi kysymys "miten?" ei välttämättä olekaan niin tärkeä. On syytä kysyä...


Miksi?

Cui bono? - Kuka hyötyy? Propagandaa tuskin tehtäisiin, jos siitä ei joku hyötyisi. Kilpaileva yhteiskunta käyttää kaikkia saatavilla olevia keinoja voittaakseen, joten nykyisenkaltainen propaganda on vain osa tätä kisaa. Eri maiden mediat pelaavat yleensä oman maan etujen suuntaan, mutta Suomi on siitä monen muun EU-maan kanssa hieman outolintu, että valtamedia käy jatkuvaa informaatiosotaa omaa kansaa vastaan. Kenen puolella valtamedia sitten oikeen Suomessa on? Osa sanoo "oikeiston" ja osa taas "vasemmiston", minkä takia kaikki median propagandapläjäykset voidaan usein tulkita mihin suuntaan nojaten haluaa. Itse väitän Suomen valtamedian olevan globalistien EU-liittovaltion agendan puolella.

Propagandan luoma illuusio on tärkeä niin mainostajille, kuin vallassa oleville tahoille. Kun maailmansotien aikana/jälkeen havaittiin kuinka käsittämättömän helppoa on ihmisiä huijata median avulla, onkin sen jälkeen nähty yksi toisensa jälkeen uskomattomampia vedätyksiä - ja valtaosa ihmisistä uskoo niihin vielä kymmeniä vuosia myöhemmin. Ei se mikä on, vaan se mitä pystyy todistamaan ... ja todisteet voi aina tekaista. Tähän on tultu ja kun teknologia tulevaisuudessa mahdollistaa täysin toisistaan erottamattoman kokemuksen virtuaalisen ja toden välillä, voi jokainen kuvitella mitä kaikkea meille tullaankaan syöttämään. Kun ei ääneen tai kuvaan (eikä niiden yhdistelmään) voi enää luottaa, on propagandistien tehtävä enää valita haluamansa tarinat ja todisteet luodaan täsmäämään. Tämän jälkeen ei tarvita kuin sokea usko valtamediaan ja propagandan rajoitukset katoavat kokonaan. Elämme silloin täydessä illuusiossa...

Mutta vielä ei ihan olla siinä tilassa, että eläisimme aivan täydessä median luomassa illuusiossa. Todellisuus puskee vielä välillä läpi ja vain kaikista pinttyneimmin mediaan uskovat tahot nielevät jokaisen tarinan purematta. Vapaa tiedonkulku, vapaa sana ja oikeasti vapaa lehdistö olisi yhdessä hyvä perusta luomaan toimivaa ja tervettä yhteiskuntaa. Nyt kun tietoa rajoitetaan, sananvapautta ollaan tuhoamassa ja vapaa lehdistö on lähinnä huono vitsi, ei ole mikään ihme että yhteiskuntamme rapistuu ennätysvauhtia. Millä näihin oikeisiin vapauksiin sitten päästäisiin takaisin, vai olivatko ne vanhatkin vapaudet vain eteemme luotu illuusio? Millä keinoin voisimme valtamedian mahdin murtaa? Mene ja tiedä, minä vedän narrinhattuni taas päähän ja lähden etsimään ratkaisuja ongelmiin, joita en vielä ole edes huomannut.

No comments:

Post a Comment